B2B iværksætteri bliver ofte overset

Ofte når man læser om danske iværksættere, deres projekter og deres historier, hører man om velkendte B2C brands, der har haft stor succes med deres udbredelse gennem online aktiviteter. Ofte tiltrækker start-ups som disse meget opmærksomhed og omtale. Men, det er bestemt ikke den eneste side af dansk iværksætteri, der findes. Det er nemlig ikke kun succesfulde B2C iværksætter selskaber, der bør få omtalen som de succesfulde iværksætterhistorier og eventyr. Den anden side af dansk iværksætteri er B2B virksomheder, der producerer produkter / ydelser til andre virksomheder. På trods af, at de ikke får den samme mængde opmærksomhed og omtale i medierne, så er de stadig relevante at nævne.

Fra store produktionsvirksomheder til små servicevirksomheder

B2B iværksætter start-ups kan ligeså vel som B2C iværksætter start-ups forekomme og findes i alle former og størrelser. Fra den lille lokale regnskabsvirksomhed, der tilbyder bogføring i København, til den store industrille produktionsvirksomhed, der producerer ventilation til landbrug, og alt derimellem. Disse iværksættervirksomheder får ofte ikke den samme omtale som de virksomheder private forbrugere kender, men det betyder ikke, at de ikke er uden betydning.

Årsager til mindre omtale til B2B iværksættere

Der kan naturligvis være mange årsager til, at B2B start-ups ikke genererer samme mængder omtale og ’hype’ som B2C start-ups. Én meget sandsynlig årsag kan være, at den generelle kendskabsgrad til B2C start-ups er højere blandt danskerne fordi, at disse start-ups ofte operere i et marked, der berører flere danskere mere direkte end mange B2B virksomheder. B2B virksomheders målgruppe er andre virksomheder, der kan anvende deres service og/eller produkt. Dette er ikke tilfældet for B2C virksomheder. Deres målgrupper vil pr. automatik være private forbrugere – altså helt almindelige danskere.

En anden mulig årsag til den mindre kendskabsgrad kunne være, at B2B virksomheders produkter og/eller ydelser ofte ikke er ligeså glamourøse, som mange B2C virksomheder. Det lyder meget naturligt, at et par stilrene bukser i et bæredygtigt materiale, er mere interessant end for eksempel en ventilationsløsning til landbruget.

Det giver på mange punkter god mening, at B2C start-ups genererer mere omtale og får mere opmærksomhed end B2B start-ups. Men hos Award2014.dk ønsker vi at kaste lys på alle former for iværksætteri – det man kender ligeså vel som det, man ikke kender.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *