Hvad er det vigtigste at mestre som iværksætter?

Man snakker tit om, at en dygtig iværksætter skal kunne have mange hatte på og håndtere mange bolde i luften på samme tid. Og dét er helt bestemt korrekt. En dygtig iværksætter skal være i stand til at bistå sin virksomhed med det, der kræves for at komme ud over stepperne. Man skal næsten altid som founder af en ny startupvirksomhed kunne varetage alt lige fra økonomi- og salgsafdelingen til lager- og indkøbsstyringen. Det er ikke altid nemt. Men af alle disse hatte, man skal kunne have på som iværksætter, hvad er så en vigtigste egenskab at besidde?

Forskel på afvikling og udvikling

Før man kan besvare dette spørgsmål, er det vigtigt at være opmærksom på, at der er to former for opgaver i alle virksomheder: de værdiskabende og de ikke-værdiskabende. Eller med andre ord: dem, der udvikler og vækster virksomheden og dem, der afvikler hængepartier eller forpligtigelser.

De værdiskabende opgaver er salgsaktiviteter, markedsføring og andet, der er med til at vækste virksomheden. De ikke-værdiskabende opgaver er tidskrævende og obligatoriske opgaver, der ikke skaber værdi (tvært imod), men som skal klares. Dette er opgaver som bogføring, administration, lagerstyring eller lignende.

Når man kender disse to former for opgaver, kan man også se, at det kan være svært at sige, hvad der er vigtigst for den dygtige iværksætter at besidde. Hvis man bare sælger derudaf og skaber en kæmpe omsætning men negligerer bogføringen og indberetningerne til SKAT, så er man ikke super dygtig iværksætter. Omvendt, fokuserer man kun på at afstemme regnskaberne og at bogføre bilag, så bliver der heller ikke kørt meget forretning igennem. Det er en balancegang, der kan være svær at mestre.

Digital markedsføring – fællesnævner for mange iværksættere

Men hvis man ser bort fra de to forskellige typer af opgaver, og blot tænker på, at den dygtige iværksætter skal have én kernekompetence, så må det i disse tider være digital markedsføring. Der findes mange måder, hvorpå man kan automatisere de ikke-værdiskabende opgaver og processer, og i dag er salgs- og marketingafdelingerne i en virksomhed tættere end nogensinde. Og selvom mange iværksættere ikke altid har kompetencer til at varetage hele palletten inden for digital markedsføring, så kan de hente hjælp hos et SEO firma. For det er nemlig det næste skridt for den dygtige iværksætter: uddelegering.

 Iværksætteren nå på et tidspunkt til et punkt, hvor han eller hun kan se, at de ikke selv kan varetage den samme mængde ansvarsområder, som da deres virksomhed var mindre. Derfor når alle dygtige iværksættere til et punkt, hvor de må indse, at man skal hente hjælp udefra. Det kommer oftest inden for regnskabsafdelingen i virksomhederne, at iværksætteren henter en revisor ind. Men også inden for markedsføring ses det, at iværksættere henter hjælp udefra.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *