Når der sker dødsfald, efterlader den afdøde person oftest en række aktiver, værdier og ejendele så som ejendom, værdipapir, tøj, biler m.v. Efterladelsen af ejendele og værdigenstande ved død kendetegnes også juridisk som et ’dødsbo’. Boet vil her afvikles med en opgørelse og fordeling af arven blandt de respektive arvinger.
Administration af ejendele i en svær tid
Det kan for mange være svært at tage stilling til ens arveandel, da ejendelene repræsenterer den afdøde, og derfor kan fremkalde stærke følelser hos den enkelte arving. En anden problematik der kan gøre sig gældende er, hvordan et dødsbo skal ryddes eller administreres, hvis man ikke ønsker ejendomsret og opbevaring af nogle eller alle ejendele. Hertil kan det være svært, hvis man selv ønsker at stå for frasalg af ejendelene, med at lave en ordentlig vurdering af dødsbo. Man kan som helt grøn og med utrænede øjne lave fejlagtige vurderinger på de ejendele, som man ønsker at give afkald på. Dette problem kan særligt være gældende, hvis man tilegner nogle eller alle arvens ejendele høj sentimental værdi. Herudover, kan der være komplikationer med at lave korrekte prissætninger hvis der er tale om ejendele af særlige mærker, afstamning og alder.
Iværksætteri i en alternativ branche
En borydder er her en person der hjælper med at rydde et bo, hvilket kan indebære både vurdering, opkøb og fjernelse af de efterladte midler. En del virksomheder indenfor branchen tilbyder også hjælp med aflevering af særlige ejendele, hastetømninger, juridisk hjælp og imødekomme særlige krav. Man kan sige at de er flyttemændene indenfor dødsboverdenen, i det at de tilbyder forskellige professionelle services indenfor dette. Det er muligt at bestille et dødsbo rydder til både private ejendomme f.eks. ens eget hjem eller til en plejebolig. Der vil hos de fleste virksomheder være mulighed for at få et uforpligtende møde og vurdering af ens dødsbo. Således undgår man eller mindsker chancerne med at få en unfair vurdering.