Har du gået rundt med tanker om at starte iværksætter med dit eget tøjbrand eller design? Eller måske har du bare interesse indenfor modebranchen og er nysgerrig på at vide mere. Uanset hvilken interesse, er iværksætteri indenfor tøj en stigende trend. Ifølge Dansk Mode og Tekstil 2016, startede der omkring 50 nye tøjmærker om året.
Et marked med mange muligheder
Mange iværksættere indenfor tøjbranchen begynder deres eventyr som en hobbyvirksomhed. Der findes her mange eksempler indenfor alle under brancher lige fra børnetøj til eksklusivt high fashion mode.
Herunder er der kommet forskellige trends gennem tiden med eksempler som øget fokus på fleksibelt og komfortabelt tøj med eksempler som Shaping New Tomorrow, active street wear også kendt som ’athleisure’, hvor der findes mange eksempler såsom ASOS og Champion. Herudover i takt med det globale fokus på grønomstilling, er det også blevet populært at have et øget fokus på bæredygtighed og økologi. Dette har medvirket til at adskillige brands og mærker indenfor tøjbranchen er begyndt at satse på at fremstille mere bæredygtigt og økologisk tøj. Indenfor Danmark har vi eksempler som Angulus, KnowledgeCotton apparel, GROBUND og mange andre.
Ændringer i samfundet og købsadfærden har således medvirket til at nye markeder opstår, hvoraf der er mange muligheder.
Teknologisk indtræden i tøjbranchen
Ligesom med mange andre brancher og markeder, har teknologien også fundet sit indfindende indenfor tøjbranchen. Digitale teknologier har i dag gjort det muligt for iværksættere og kommende at udforme designs online på internettet eller gennem nedhentet software. Der anvendes særligt her teknologier som AR og 3D-visualering som understøtter modeindustrien. 3D-visualering har blandt andet her, fungeret som en løsning til at sikre bedre pasformer. AR eller Augemented reality har gjort det muligt at etablere virtuelle prøverum, hvilket kan give én, en bedre fornemmelse af forskellige produkter. Disse teknologier og mange andre er blevet anvendt som løsninger til eksisterende problemer indenfor tøjbranchen.
Endvidere har ’Corona krisen’ også medvirket til at mange iværksættere indenfor tøjbranchen er begyndt at fokusere mere på ecommerce og en større digital tilstedeværelse.
Det kan derfor være strategisk fornuftigt at tage disse udviklinger in mente til dine tøj iværksætter tanker.